Erilaiset hyväksynnät ja standardit sekä kansallisella että EU-tasolla ovat määritelleet vetolaitteiston eri osille asetettuja vaatimuksia jo pitkään. Tilanne on selkeytynyt 1.6.2020 annetun HCT-määräyksen myötä.
Haluamme esimerkkien kautta havainnollistaa hieman sitä, mitä sekä perävaunuvalmistajan että kuljetuskaluston tilaajan pitää huomioida, kun tehdään päätöksiä vetolaitejärjestelmää koskien.
Tuotevalikoimamme vetolaitekomponentit ovat kaikki tyyppihyväksyttyjä ja täyttävät tiukimmatkin standardit. Niiden joukosta on helppo valita turvallinen ja kestävä vetolaitejärjestelmä vuosien tehokkaaseen käyttöön.
Poikkeuksellisen järeät, jo vuosia markkinoilla olleet VBG-tuotteet, ovat turvallinen ja kestävä vaihtoehto erityisesti HCT-kuljetuskalustoon:
Olemme laskeneet valmiit esimerkit vetolaitteiden minimisuoritusarvoista alla listatuille kuorma-auto + dolly + puoliperävaunu -yhdistelmille.
Laskennat on tehty E-säännön nro 55 mukaisesti ja niissä käytetään suurimpia tieliikenteessä sallittuja ajoneuvoyhdistelmien massoja teknisesti sallittujen massojen sijasta. Yhdistelmien massajaukauma seuraa Traficomin määräyksen TRAFICOM/304841/03.04.03.00/2019 ja sen perustelumuistion laskentaohjeita, missä auton massana käytetään auton suurinta tieliikenteessä sallittua massaa ja perävaunujen massaa vähennetään samassa suhteessa.
Vetoaisan teoreettinen pituus (taulukossa Lmin m)
Esimerkkilaskelmissa on käytetty dollyn omamassana 2,5 t ja vetoaisan teoreettisena pituutena Lmin 3,5 m. Jokaisen yhdistelmän kohdalla on ilmoitettu ne VBG vetolaitteet, jotka täyttävät vaaditut suoritusarvot Trade Off -laskennan kautta. Valitsemalla taulukoista sopivan yhdistelmän, voit ladata Trade Off -todistuksen, joka on voimassa kyseiselle yhdistelmätyypille näillä nimetyillä, minimivaatimukset täyttävillä vetolaitteilla. Lisäksi taulukoissa on ilmoitettu vetoaisan lyhyin sallittu teoreettinen pituus Lmin, jolla Trade Off on vielä mahdollinen suositelluilla VBG vetolaitteilla.
Havainnekuvissa on käytetty tieliikenteessä sallittuja kokonaismassoja ajoneuvoyhdistelmälle. Kokonaismassat laskettu niin, että yhdistelmä joko täyttää 65 % paripyörävaatimuksen tai yhdistelmä on varustettu singlepyörillä. Osoitteessa https://www.vbg.eu/fi/laske/ voit myös itse tehdä laskelmia vaadituista suoritusarvoista, arvioida eri vetolaitteiden soveltuvuutta kyseiseen yhdistelmään sekä tarkistaa vaatiiko vetolaitteiden käyttö Trade Off -menettelyn.
Laskennassa käytetyt massat | Laskettu minimivaatimus suoritusarvoille | Vetolaitekokoonpano, minimivaatimukset | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuorma- auto | Dolly | Puoliperä- vaunu | Ajoneuvo- yhd. | Dc-arvo kN | V-arvo kN | S-arvo kg | D-arvo* kN | Lmin m | Vetokytkin | Vetopalkki | Vetosilmukka |
26 t | 15 t | 19 t | 60 t | 144,6 | 21,5 | 1000 | 99,5 | 1,3 | 575V-2 | DB 75V-2 | DBE 917 |
28 t | 14 t | 18 t | 60 t | 146,5 | 20 | 1000 | 98,6 | 1,3 | 575V-2 | DB 75V-2 | DBE 917 |
26 t | 16 t | 22 t | 64 t | 151,5 | 22,9 | 1000 | 104,6 | 1,6 | 575V-2 | DB 75V-2 | DBE 917 |
28 t | 15 t | 21 t | 64 t | 154,6 | 21,5 | 1000 | 104,5 | 1,6 | 575V-2 | DB 75V-2 | DBE 917 |
26 t | 18 t | 24 t | 68 t | 157,6 | 25,8 | 1000 | 111,3 | 2,0 | 575V-2 | DB 75V-2 | DBE 917 |
28 t | 17 t | 23 t | 68 t | 161,6 | 24,3 | 1000 | 111,7 | 2,1 | 575V-2 | DB 75V-2 | DBE 917 |
Laskennassa käytetyt massat | Laskettu minimivaatimus suoritusarvoille | Vetolaitekokoonpano, minimivaatimukset | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuorma- auto | Dolly | Puoliperä- vaunu | Ajoneuvo- yhd. | Dc-arvo kN | V-arvo kN | S-arvo kg | D-arvo* kN | Lmin m | Vetokytkin | Vetopalkki | Vetosilmukka |
28 t | 15 t | 26 t | 69 t | 163,3 | 21,5 | 1000 | 108,5 | 2,0 | 575V-2 | DB 75V-2 | DBE 917 |
28 t | 18 t | 30 t | 76 t | 173,5 | 25,8 | 1000 | 118,6 | 3,3 | 575V-2 | DB 75V-2 | DBE 917 |
Laskennassa käytetyt massat | Laskettu minimivaatimus suoritusarvoille | Vetolaitekokoonpano, minimivaatimukset | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuorma- auto | Dolly | Puoliperä- vaunu | Ajoneuvo- yhd. | Dc-arvo kN | V-arvo kN | S-arvo kg | D-arvo* kN | Lmin m | Vetokytkin | Vetopalkki | Vetosilmukka |
35 t | 15 t | 19 t | 69 t | 169,2 | 21,5 | 1000 | 112,4 | 2,3 | 575V-2 | DB 75V-2 | DBE 917 |
35 t | 18 t | 23 t | 76 t | 185,3 | 25,8 | 1000 | 126,2 | 2,3 | 590VR-2 | DB 75V-3 | DBE 917 |
Laskennassa käytetyt massat | Laskettu minimivaatimus suoritusarvoille | Vetolaitekokoonpano, minimivaatimukset | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuorma- auto | Dolly | Puoliperä- vaunu | Ajoneuvo- yhd. | Dc-arvo kN | V-arvo kN | S-arvo kg | D-arvo* kN | Lmin m | Vetokytkin | Vetopalkki | Vetosilmukka |
35 t | 15 t | 24 t | 74 t | 181 | 21,5 | 1000 | 118,2 | 1,8 | 590VR-2 | DB 75V-3 | DBE 917 |
35 t | 15 t | 26 t | 76 t | 185,3 | 21,5 | 1000 | 120,3 | 1,9 | 590VR-2 | DB 75V-3 | DBE 917 |
Laskennassa käytetyt massat | Laskettu minimivaatimus suoritusarvoille | Vetolaitekokoonpano, minimivaatimukset | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuorma- auto | Dolly | Puoliperä- vaunu | Ajoneuvo- yhd. | Dc-arvo kN | V-arvo kN | S-arvo kg | D-arvo* kN | Lmin m | Vetokytkin | Vetopalkki | Vetosilmukka |
42 t | 14 t | 18 t | 74 t | 178,2 | 20 | 1000 | 115,5 | 3,1 | 575V-2 | DB 75V-2 | DBE 917 |
42 t | 15 t | 19 t | 76 t | 184,4 | 21,5 | 1000 | 120,6 | 1,9 | 590VR-2 | DB 75V-3 | DBE 917 |
Laskennassa käytetyt massat | Laskettu minimivaatimus suoritusarvoille | Vetolaitekokoonpano, minimivaatimukset | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuorma- auto | Dolly | Puoliperä- vaunu | Ajoneuvo- yhd. | Dc-arvo kN | V-arvo kN | S-arvo kg | D-arvo* kN | Lmin m | Vetokytkin | Vetopalkki | Vetosilmukka |
42 t | 13 t | 21 t | 76 t | 184,4 | 18,6 | 1000 | 116,9 | 1,6 | 590VR-2 | DB 75V-3 | DBE 917 |