Vetolaitteiden vaatimustaso täsmentyi

Erilaiset hyväksynnät ja standardit sekä kansallisella että EU-tasolla ovat määritelleet vetolaitteiston eri osille asetettuja vaatimuksia jo pitkään. Tilanne on selkeytynyt 1.6.2020 annetun HCT-määräyksen myötä.

Haluamme esimerkkien kautta havainnollistaa hieman sitä, mitä sekä perävaunuvalmistajan että kuljetuskaluston tilaajan pitää huomioida, kun tehdään päätöksiä vetolaitejärjestelmää koskien.

Tuotevalikoimamme vetolaitekomponentit ovat kaikki tyyppihyväksyttyjä ja täyttävät tiukimmatkin standardit. Niiden joukosta on helppo valita turvallinen ja kestävä vetolaitejärjestelmä vuosien tehokkaaseen käyttöön.

Poikkeuksellisen järeät, jo vuosia markkinoilla olleet VBG-tuotteet, ovat turvallinen ja kestävä vaihtoehto erityisesti HCT-kuljetuskalustoon:

Esimerkkilaskelmat

Olemme laskeneet valmiit esimerkit vetolaitteiden minimisuoritusarvoista alla listatuille kuorma-auto + dolly + puoliperävaunu -yhdistelmille.

Laskennat on tehty E-säännön nro 55 mukaisesti ja niissä käytetään suurimpia tieliikenteessä sallittuja ajoneuvoyhdistelmien massoja teknisesti sallittujen massojen sijasta. Yhdistelmien massajaukauma seuraa Traficomin määräyksen TRAFICOM/304841/03.04.03.00/2019 ja sen perustelumuistion laskentaohjeita, missä auton massana käytetään auton suurinta tieliikenteessä sallittua massaa ja perävaunujen massaa vähennetään samassa suhteessa.

Vetoaisan teoreettinen pituus (taulukossa Lmin m)

Esimerkkilaskelmissa on käytetty dollyn omamassana 2,5 t ja vetoaisan teoreettisena pituutena Lmin 3,5 m TAI taulukossa ilmoitettua pidempää Lmin-mittaa. Jokaisen yhdistelmän kohdalla on ilmoitettu ne suosittelemamme VBG:n vetolaitteet, jotka täyttävät vaaditut suoritusarvot Trade Off -laskennan kautta.

Havainnekuvissa on käytetty tieliikenteessä sallittuja kokonaismassoja ajoneuvoyhdistelmälle. Kokonaismassat laskettu niin, että yhdistelmä joko täyttää 65 % paripyörävaatimuksen tai yhdistelmä on varustettu singlepyörillä. Osoitteessa https://www.vbg.eu/fi/laske/ voit myös itse tehdä laskelmia vaadituista suoritusarvoista, arvioida eri vetolaitteiden soveltuvuutta kyseiseen yhdistelmään sekä tarkistaa vaatiiko vetolaitteiden käyttö Trade Off -menettelyn.

3-akselinen auto, 2-akselinen dolly, 3-akselinen puoliperävaunu
Laskennassa
käytetyt massat
Laskettu minimivaatimus suoritusarvoilleVetolaitekokoonpano, minimivaatimukset 
Kuorma-
auto
DollyPuoliperä-
vaunu
Ajoneuvo-
yhd.
Dc-arvo
kN
V-arvo
kN
S-arvo
kg
D-arvo* kNLmin
m
Veto-
kytkin
Veto-
palkki
Veto
silmukka
Tilaa
todistus
26 t15 t19 t60 t144,621,5100099,51,3590VR-3DB 75V-2DBE 917ITG349a1
28 t14 t18 t60 t146,520100098,61,3590VR-3DB 75V-2DBE 917ITG349a2
26 t16 t22 t64 t151,522,91000104,61,6590VR-3DB 75V-2DBE 917ITG349a3
28 t15 t21 t64 t154,621,51000104,51,6590VR-3DB 75V-2DBE 917ITG349a4
26 t18 t24 t68 t157,625,81000111,32,1590VR-3DB 75V-2DBE 917ITG349a5
28 t17 t23 t68 t161,624,31000111,72,2590VR-3DB 75V-2DBE 917ITG349a6
*vetopöytä ja tappi

3-akselinen auto, 2-akselinen dolly, 4-akselinen puoliperävaunu
Laskennassa
käytetyt massat
Laskettu minimivaatimus suoritusarvoilleVetolaitekokoonpano, minimivaatimukset 
Kuorma-
auto
DollyPuoliperä-
vaunu
Ajoneuvo-
yhd.
Dc-arvo
kN
V-arvo
kN
S-arvo
kg
D-arvo* kNLmin
m
Veto-
kytkin
Veto-
palkki
Veto-
silmukka
Tilaa
todistus
28 t15 t26 t69 t163,321,51000108,52,1590VR-3DB 75V-2DBE 917ITG349d1
28 t18 t30 t76 t173,5251000118,63,6590VR-3DB 75V-2DBE 917ITG349d2
*vetopöytä ja tappi

4-akselinen auto, 2-akselinen dolly, 3-akselinen puoliperävaunu
Laskennassa
käytetyt massat
Laskettu minimivaatimus suoritusarvoilleVetolaitekokoonpano, minimivaatimukset 
Kuorma-
auto
DollyPuoliperä-
vaunu
Ajoneuvo-
yhd.
Dc-arvo
kN
V-arvo
kN
S-arvo
kg
D-arvo* kNLmin
m
Veto-
kytkin
Veto-
palkki
Veto-
silmukka
Tilaa
todistus
35 t15 t19 t69 t169,221,51000112,42,5590VR-3DB 75V-2DBE 917ITG349b1
35 t18 t23 t76 t185,325,81000126,22,4590VR-3DB 75V-3DBE 917ITG349b2
*vetopöytä ja tappi

4-akselinen auto, 2-akselinen dolly, 4-akselinen puoliperävaunu
Laskennassa
käytetyt massat
Laskettu minimivaatimus suoritusarvoilleVetolaitekokoonpano, minimivaatimukset 
Kuorma-
auto
DollyPuoliperä-
vaunu
Ajoneuvo-
yhd.
Dc-arvo
kN
V-arvo
kN
S-arvo
kg
D-arvo* kNLmin
m
Veto-
kytkin
Veto-
palkki
Veto-
silmukka
Tilaa
todistus
35 t15 t24 t74 t18121,51000118,21,9590VR-3DB 75V-3DBE 917ITG349e1
35 t15 t26 t76 t185,321,51000120,32,0590VR-3DB 75V-3DBE 917ITG349e2
*vetopöytä ja tappi

5-akselinen auto, 2-akselinen dolly, 3-akselinen puoliperävaunu
Laskennassa
käytetyt massat
Laskettu minimivaatimus suoritusarvoilleVetolaitekokoonpano, minimivaatimukset 
Kuorma-
auto
DollyPuoliperä-
vaunu
Ajoneuvo-
yhd.
Dc-arvo
kN
V-arvo
kN
S-arvo
kg
D-arvo* kNLmin
m
Veto-
kytkin
Veto-
palkki
Veto-
silmukka
Tilaa
todistus
42 t14 t18 t74 t178,2201000115,51,7590VR-3DB 75V-3DBE 917ITG349c1
42 t15 t19 t76 t184,421,51000120,62,0590VR-3DB 75V-3DBE 917ITG349c2
*vetopöytä ja tappi

5-akselinen auto, 2-akselinen dolly, 4-akselinen puoliperävaunu
Laskennassa
käytetyt massat
Laskettu minimivaatimus suoritusarvoilleVetolaitekokoonpano, minimivaatimukset 
Kuorma-
auto
DollyPuoliperä-
vaunu
Ajoneuvo-
yhd.
Dc-arvo
kN
V-arvo
kN
S-arvo
kg
D-arvo* kNLmin
m
Veto-
kytkin
Veto-
palkki
Veto-
silmukka
Tilaa
todistus
42 t13 t21 t76 t184,418,61000116,91,8590VR-3DB 75V-3DBE 917ITG349f1
*vetopöytä ja tappi

Tarvitsetko apua?

Rasmus Munck
Tuotepäällikkö
020 7936 779
Ilmari Jantunen
Avainasiakaspäällikkö
020 7936 758