Erilaiset hyväksynnät ja standardit sekä kansallisella että EU-tasolla ovat määritelleet vetolaitteiston eri osille asetettuja vaatimuksia jo pitkään. Tilanne on selkeytynyt 1.6.2020 annetun HCT-määräyksen myötä.
Haluamme esimerkkien kautta havainnollistaa hieman sitä, mitä sekä perävaunuvalmistajan että kuljetuskaluston tilaajan pitää huomioida, kun tehdään päätöksiä vetolaitejärjestelmää koskien.
Tuotevalikoimamme vetolaitekomponentit ovat kaikki tyyppihyväksyttyjä ja täyttävät tiukimmatkin standardit. Niiden joukosta on helppo valita turvallinen ja kestävä vetolaitejärjestelmä vuosien tehokkaaseen käyttöön.
Poikkeuksellisen järeät, jo vuosia markkinoilla olleet VBG-tuotteet, ovat turvallinen ja kestävä vaihtoehto erityisesti HCT-kuljetuskalustoon:
Olemme laskeneet valmiit esimerkit vetolaitteiden minimisuoritusarvoista alla listatuille kuorma-auto + dolly + puoliperävaunu -yhdistelmille.
Laskennat on tehty E-säännön nro 55 mukaisesti ja niissä käytetään suurimpia tieliikenteessä sallittuja ajoneuvoyhdistelmien massoja teknisesti sallittujen massojen sijasta. Yhdistelmien massajaukauma seuraa Traficomin määräyksen TRAFICOM/304841/03.04.03.00/2019 ja sen perustelumuistion laskentaohjeita, missä auton massana käytetään auton suurinta tieliikenteessä sallittua massaa ja perävaunujen massaa vähennetään samassa suhteessa.
Esimerkkilaskelmissa on käytetty dollyn omamassana 2,5 t ja sen vetoaisan teoreettisena pituutena mittaa 3,5 m tai taulukossa ilmoitettua pidempää mittaa. Taulukon Lmin-mitta on lyhin mahdollinen vetoaisan pituus, jolla kyseinen yhdistelmä on mahdollista toteuttaa suositelluilla tuotteilla. Jokaisen yhdistelmän kohdalla on ilmoitettu ne suosittelemamme VBG:n vetolaitteet, jotka täyttävät vaaditut suoritusarvot Trade Off -laskennan kautta.
Havainnekuvissa on käytetty tieliikenteessä sallittuja kokonaismassoja ajoneuvoyhdistelmälle. Kokonaismassat laskettu niin, että yhdistelmä joko täyttää 65 % paripyörävaatimuksen tai yhdistelmä on varustettu singlepyörillä. Osoitteessa https://www.vbg.eu/fi/laske/ voit myös itse tehdä laskelmia vaadituista suoritusarvoista, arvioida eri vetolaitteiden soveltuvuutta kyseiseen yhdistelmään sekä tarkistaa vaatiiko vetolaitteiden käyttö Trade Off -menettelyn.
Vetoaisan teoreettinen pituus (taulukossa Lmin m)
Tilaa Trade Off -todistus:
Laskennassa käytetyt massat | Laskettu minimivaatimus suoritusarvoille | Vetolaitekokoonpano, minimivaatimukset | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuorma- auto | Dolly | Puoliperä- vaunu | Ajoneuvo- yhd. | Dc-arvo kN | V-arvo kN | S-arvo kg | D-arvo* kN | Lmin m | Veto- kytkin | Veto- palkki | Veto silmukka | Tilaa todistus |
26 t | 15 t | 19 t | 60 t | 144,6 | 21,5 | 1000 | 99,5 | 1,3 | 590VR-3 | DB 75V-2 | DBE 917 | ITG349a1 |
28 t | 14 t | 18 t | 60 t | 146,5 | 20 | 1000 | 98,6 | 1,3 | 590VR-3 | DB 75V-2 | DBE 917 | ITG349a2 |
26 t | 16 t | 22 t | 64 t | 151,5 | 22,9 | 1000 | 104,6 | 1,6 | 590VR-3 | DB 75V-2 | DBE 917 | ITG349a3 |
28 t | 15 t | 21 t | 64 t | 154,6 | 21,5 | 1000 | 104,5 | 1,6 | 590VR-3 | DB 75V-2 | DBE 917 | ITG349a4 |
26 t | 18 t | 24 t | 68 t | 157,6 | 25,8 | 1000 | 111,3 | 2,1 | 590VR-3 | DB 75V-2 | DBE 917 | ITG349a5 |
28 t | 17 t | 23 t | 68 t | 161,6 | 24,3 | 1000 | 111,7 | 2,2 | 590VR-3 | DB 75V-2 | DBE 917 | ITG349a6 |
Laskennassa käytetyt massat | Laskettu minimivaatimus suoritusarvoille | Vetolaitekokoonpano, minimivaatimukset | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuorma- auto | Dolly | Puoliperä- vaunu | Ajoneuvo- yhd. | Dc-arvo kN | V-arvo kN | S-arvo kg | D-arvo* kN | Lmin m | Veto- kytkin | Veto- palkki | Veto- silmukka | Tilaa todistus |
28 t | 15 t | 26 t | 69 t | 163,3 | 21,5 | 1000 | 108,5 | 2,1 | 590VR-3 | DB 75V-2 | DBE 917 | ITG349d1 |
28 t | 18 t | 30 t | 76 t | 173,5 | 25 | 1000 | 118,6 | 3,6 | 590VR-3 | DB 75V-2 | DBE 917 | ITG349d2 |
Laskennassa käytetyt massat | Laskettu minimivaatimus suoritusarvoille | Vetolaitekokoonpano, minimivaatimukset | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuorma- auto | Dolly | Puoliperä- vaunu | Ajoneuvo- yhd. | Dc-arvo kN | V-arvo kN | S-arvo kg | D-arvo* kN | Lmin m | Veto- kytkin | Veto- palkki | Veto- silmukka | Tilaa todistus |
35 t | 15 t | 19 t | 69 t | 169,2 | 21,5 | 1000 | 112,4 | 2,5 | 590VR-3 | DB 75V-2 | DBE 917 | ITG349b1 |
35 t | 18 t | 23 t | 76 t | 185,3 | 25,8 | 1000 | 126,2 | 2,4 | 590VR-3 | DB 75V-3 | DBE 917 | ITG349b2 |
Laskennassa käytetyt massat | Laskettu minimivaatimus suoritusarvoille | Vetolaitekokoonpano, minimivaatimukset | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuorma- auto | Dolly | Puoliperä- vaunu | Ajoneuvo- yhd. | Dc-arvo kN | V-arvo kN | S-arvo kg | D-arvo* kN | Lmin m | Veto- kytkin | Veto- palkki | Veto- silmukka | Tilaa todistus |
35 t | 15 t | 24 t | 74 t | 181 | 21,5 | 1000 | 118,2 | 1,9 | 590VR-3 | DB 75V-3 | DBE 917 | ITG349e1 |
35 t | 15 t | 26 t | 76 t | 185,3 | 21,5 | 1000 | 120,3 | 2,0 | 590VR-3 | DB 75V-3 | DBE 917 | ITG349e2 |
Laskennassa käytetyt massat | Laskettu minimivaatimus suoritusarvoille | Vetolaitekokoonpano, minimivaatimukset | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuorma- auto | Dolly | Puoliperä- vaunu | Ajoneuvo- yhd. | Dc-arvo kN | V-arvo kN | S-arvo kg | D-arvo* kN | Lmin m | Veto- kytkin | Veto- palkki | Veto- silmukka | Tilaa todistus |
42 t | 14 t | 18 t | 74 t | 178,2 | 20 | 1000 | 115,5 | 1,7 | 590VR-3 | DB 75V-3 | DBE 917 | ITG349c1 |
42 t | 15 t | 19 t | 76 t | 184,4 | 21,5 | 1000 | 120,6 | 2,0 | 590VR-3 | DB 75V-3 | DBE 917 | ITG349c2 |
Laskennassa käytetyt massat | Laskettu minimivaatimus suoritusarvoille | Vetolaitekokoonpano, minimivaatimukset | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuorma- auto | Dolly | Puoliperä- vaunu | Ajoneuvo- yhd. | Dc-arvo kN | V-arvo kN | S-arvo kg | D-arvo* kN | Lmin m | Veto- kytkin | Veto- palkki | Veto- silmukka | Tilaa todistus |
42 t | 13 t | 21 t | 76 t | 184,4 | 18,6 | 1000 | 116,9 | 1,8 | 590VR-3 | DB 75V-3 | DBE 917 | ITG349f1 |