Havaintoja uudesta alleajosuojastandardista
1.9.2021 alkaen kaikkiin uusiin ajoneuvoihin on tullut asentaa uuden alleajosuoja-asetuksen, eli R58.03 -säännön mukainen alleajosuojakokonaisuus. Olemme siis saaneet tottua ajatukseen virallisesti nyt hieman yli puoli vuotta jonka myötä on hyvä hetki jakaa ajatuksia tältä ajanjaksolta ja muistuttaa mistä onkaan kyse.
Havaitsemieni huomioiden myötä asetan tässä tekstissä painoarvoa nimenomaan sanalle ”kokonaisuus”. Kun puhutaan alleajosuojasta, puhutaan turvavarusteesta jolla ei ole välitöntä vaikutusta ohjaamoon, mutta sitäkin suurempi vaikutus muille tiellä liikkujille. Sen tehtävä on estää pienemmän ajoneuvon kiilautuminen kuorma-auton tai perävaunun alle ja uuden revisio 3:n myötä sillä on entistä tiukemmat standardit vakavien onnettomuuksien välttämiseksi.
Jatkuvien maailmantilanteen tuomien haasteiden myötä tutustuminen tarkemmin kyseiseen määräykseen on saattanut jäädä hieman taka-alalle. Kun määräykset kuitenkin sisäistää, on tulkinta sille hyvinkin yksiselitteinen. Nykyinen R58.03 standardi ulottuu alleajosuojapalkin ulkopinnasta aina 1,5 metriä ajoneuvon tai perävaunun runkoon asti. Kuten tiedämme, koostuu tämä väli useammasta komponentista joiden on täytettävä standardien vaatimat mitat ja kestettävä vaaditut voimat. Kyseessä on siis useamman komponentin muodostama, kokonaisuus. Tämän ovat joutuneet ottamaan huomioon niin ajoneuvovalmistajat, kuin alleajosuojavalmistajat.
Mitä tämä sitten tarkoittaa? Se tarkoittaa sitä että alleajosuojavalmistajan täytyy varmistua siitä, että heidän markkinoille tuomansa alleajosuojakokonaisuus takaa niin liikenne- kuin kanssa-autoilijoiden turvallisuuden koko rakenteen matkalta täyttämällä uuden R58.03 standardin. Ainoa tapa varmistua siitä, on valmistaa tuolle välille yhtenäinen, vaaditut voimat kestävä kokonaisuus. Kun valmistaja on luonut testivoimat kestävän kokonaisuuden, se saa sille tyyppihyväksynnän, jolloin sen käyttäminen tieliikenteessä oikein asennettuna on sallittua ja taatusti turvallista. Tähän lopputulokseen ei päästä tyyppihyväksymättömillä kokonaisuuksilla, kuten esimerkiksi eri valmistajien tuotteiden yhdistämisellä. Jokaista valmistajaa koskevat samat säännöt ja jokaisella valmistajalla täytyy olla tyyppihyväksyntä heidän valmistamalleen kokonaisuudelle.
Valitettavan usein törmään niin työtehtävissäni kuin tienpäällä alleajosuojakokonaisuuksiin jotka eivät täytä standardeja ja ovat näin ollen kärjistetysti sanottuna laittomia. Jokaiseen näistä on ja olisi ollut mahdollista luoda laillinen, standardit täyttävä kokonaisuus. Soveltamisen ja vanhojen tottumusten sijaan on näin murrosvaiheessa enemmän kuin suositeltavaa käyttää avuksi valmistajan teknistä tukea yhtenäisen ja oikean alleajosuojakokonaisuuden luomiseksi. Yhteistyöllä voimme välttyä ylimääräiseltä päänvaivalta jo suunnitteluvaiheessa ja mikä vielä tärkeämpää, ikäviltä jälkiseuraamuksilta.
Jatketaan siis uusien standardienkin myötä yhdessä luomalla kaikkiin tarpeisiin käytännölliset kokonaisuudet joilla näin ollen takaamme teille jatkossakin tyyppihyväksytyt, turvalliset alleajosuojakokonaisuudet!
Kirjoittaja on Rasmus Munck, VBG-tuotteista vastaava tuotepäällikkö.