HAVI Logistics Oy tarjoaa ravintola- ja elintarvikelogistiikan palveluja. Se on erikoistunut lämpösäädeltyjen tuotteiden tilaus-toimitusketjun (hankinta, varastointi, jakelu) hallintaan. Yritys kuljettaa muun muassa kaikki Suomen McDonald’s ravintoloiden tuotteet ja elintarvikkeet.
Biokaasuautojen käyttöönotto syksyllä 2019 on osa HAVI Logisticsin toiminnan kestävän kehityksen kokonaisuudistusta. Tavoitteena on vähentää kuljetuksista ja yrityksen koko toiminnasta aiheutuvia CO2-päästöjä merkittävästi, jopa 80 prosentilla. Biokaasulla käyvien ajoneuvojen ohella yhtiön muut dieselkäyttöiset raskaat ajoneuvot kulkevat nyt Nesteen MY uusiutuvan dieselin voimin. Muutosten myötä HAVI Logisticsin kuljetusten CO2-ekvalenttipäästöt pienenevät yli 590 tonnilla vuodessa.
Ympäristöystävällisempien kuljetusten tarjonta aloitettiin 4 uuden biokaasukäyttöisen Scanian voimin.
Autoihin asennettiin sähkötoimiset Syberia Twin Cool –lämmönsäätölaitteet ja perävaunuihin Vector 1950MT -laitteet. Ajon aikaisen käyttövoiman antaa hihnaton ja pienikokoinen Eco-Drive –yksikkö.
Autoihin asennettiin edistykselliset kolmiosastoiset ja täysin sähköllä toimivat Carrier Syberia Twin Cool -lämmönsäätölaitteet. Laite mahdollistaa kolmen eri lämpötilan (pakkanen, viileä ja lämmin) osastoimisen samaan lämpötilasäädeltyyn kuormakoriin. Perävaunuihin asennettiin Carrier Vector 1950MT -laitteet. Irtoperävaunua kuormatessa kylmälaitetta käytetään joko verkkovirran tai laitteen oman dieselpolttomoottorin tuottaman käyttövoiman avulla. Ajon aikaisen käyttövoimansa molemmat energiatehokkaat laitteet ottavat auton moottorin voiman ulosottoon kytketyltä Carrier Eco-Drive -hydrauligeneraattorilta. Hihnaton ja pienikokoinen yksikkö on helppo sijoittaa esimerkiksi ajoneuvon alustarakenteisiin. Nyt valmistuneet ajoneuvot ovat ensimmäisiä lajissaan Suomessa.
Kahdella erillisellä kylmäpiirillä varustettu Syberia Twin Cool -järjestelmä tarjoaa lämpötilasäädeltyihin kuljetuksiin täysin uusia mahdollisuuksia. Kuormatilaa voidaan muuttaa kuljetustarpeen ja kuorman mukaan. Esimerkiksi kuormatilan etuosa voidaan osastoida pakkaseksi, väliosa kylmätilaksi ja peräosa vaikka lämpimäksi tilaksi. – Kuljettaja voi helposti osastoida ja säätää kuormatilan lämpötiloja kuljetustarpeen mukaan vetoautossa ja perävaunussa useita kertoja päivässä. Vetoauton Eco-Drive –yksikkö antaa virtaa sekä vetoauton että perävaunun lämmönsäätöjärjestelmälle. Yhdellä Eco-Drive -yksiköllä käytetään siis yhtäaikaisesti kahta erillistä lämmönsäätölaitetta. Molemmat laitteet tuottavat täyden tehonsa jo vetoauton moottorin tyhjäkäynnillä. Eli ei ole väliä sillä, onko yhdistelmä liikenteessä vai paikallaan purkamassa kuormaa. Laitteet toimivat, kuin niissä olisi oma polttomoottori.
Perinteisesti moottorittomien järjestelmien heikkous on ollut kapasiteetin laskeminen moottorin kierrosluvun mukana. Tyhjäkäynnillä on saavutettu vain murto-osa koko järjestelmän kapasiteetista. Lisäksi moottoritonta tekniikkaa on ollut tähän asti melko vähän tarjolla perävaunuun. Eco-Drive sopii kuitenkin saumattomasti Carrierin jo aiemmin valmistamiin perävaunulaitteisiin, joten investointi moottorittomaan tekniikkaan ei kasva kohtuuttoman suureksi, kun olemassa olevaa perävaunua voi edelleen hyödyntää.
Uusiin biokaasuautoihin asennetut Carrier-lämmönsäätölaitteet ja Eco-Drive-yksiköt alittavat PIEK-melustandardin 60 db raja-arvon. Melustandardia ei saa ylittää useissa Keski-Euroopan suurkaupungeissa ilta- ja yöaikaan tapahtuvassa kuormauksessa. Carrier Syberia Twin Cool –laite on markkinoiden hiljaisin mutta myös tehokkain lämmönsäätöjärjestelmä kokoluokassaan. Suurin jäähdytysteho (18,4 kW) ja lämmitysteho (17kW) ovat käytettävissä heti kun kone käynnistetään. Tämän ansiosta suuretkin kuormatilat jäähtyvät ja lämpenevät poikkeuksellisen nopeasti ja tehokkaasti. Vastaavan kokoluokan polttomoottorin voimin käyvissä järjestelmissä jäähdytysteho on 11-12 kW ja lämmitysteho 8-9 kW luokkaa. Tehokuuden ja hiljaisen käyntiäänen lisäksi Carrier Eco-Drive + Syberia Twin Cool -yhdistelmä on myös helppohoitoinen. Järjestelmässä ei ole lainkaan kuluvia tai ääntä tuottavia hihnoja, polttomoottorista puhumattakaan. Ainoat määräaikaishuoltoa vaativat kohteet ovat Eco-Drive generaattorin hydrauliöljyt, öljynsuodatin sekä kylmäpiirin kuivainpatruuna.
HAVI Logisticsin uudet Scaniat on muutenkin varustelu kattavasti BPW Kraatz Oy:n edustamilla tuotteilla. Carrier-lämmönsäätöjärjestelmien lisäksi useammassa ajoneuvossa on VBG:n dollykäyttöön soveltuva vetokytkin, Onspot-automaattinen lumiketjujärjestelmä ja Cargofleet-telematiikkaa. Kaikki perävaunut on rakennettu BPW:n ilmajousitetun levyjarruakseliston päälle. HAVI Logistics käyttää perävaunujaan pitkään, joten he saavat täyden hyödyn ainutlaatuisesta BPW:n Eco Plus 5+3 vuoden takuusta.
Hyvin pidetty ja säännöllisesti huollettu vetolaitejärjestelmä lisää kaikkien tielläliikkujien turvallisuutta! HAVI:n uusissa ajoneuvoissa vetokytkimeksi valittiin VBG 575V-2 kiinteäkitainen dolly-vetokytkin.
Kuljetuksen on oltava perillä sovitusti ja sääolosuhteista huolimatta. Onspot-automaattinen lumiketjujärjestelmä pitää ajoneuvon oikealla tiellä ja toimitukset aikataulussa.